Jakovlev Jak-40 (V kódu NATO "Codling") je malý sovětský, třímotorový dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Měl být náhradou za stroje Iljušin Il-12 a Iljušin Il-14; první prototyp vzlétl 21. října 1966. V roce 1968 začaly Jaky-40 létat na pravidelných linkách, používaly se jak k přepravě, tak i pro vojenské účely. Celkem bylo vyrobeno 1011 letounů, z toho 125 kusů bylo exportováno do 18 zemí světa. (
cs.wikipedia.org)
Model
Krabička obsahuje nemnoho dílů, které však bohatě postačují ke stavbě tohoto dopravního letounu. Rytí negativní, ale dost nevýrazné, zasklení je řešeno otiskem. Drobné detaily nejsou nejpřesnější, ale celkem jde na první pohled o velmi dobý základ.
Stavba
Nejprve jsem k sobě slepil poloviny trupu a horní a dolní polovinu křídel, po zaschnutí slepil trup a křídlo. Zde je třeba poměrně dost výrazně tmelit a brousit. Pak jsem přilepil SOP a po jejím zaschnutí i VOP. Dále jsem sestavil motory, jejichž trysky je třeba zaslepit, což platí i pro střední motor v trupu. Motory č. 1 a 3 jsou málo soudkovité, což je na modelu docela vidět, ale nechal jsem to tak. Následovaly podvozky, jejichž hlavní nohy je třeba podstatně zkrátit k získání charakteristického postoje letounu.
Zbarvení a označení
Ve stavebnici se nabízejí dvě barevná provedení: General Air a OK Jet Československých aerolinií. Samozřejmě jsem zvolil druhé jmenované, takže horní polovina trupu a SOP dostala nátěr bílou, zatímco spodní polovina trupu, křídla, motory č. 1 a 3 a VOP jsou šedé (Humbrol 147). S obtisky se pracuje dobře, ale nanášení pruhu s okýnky na boku trupu je třeba věnovat zvýšenou pozornost, stejně jako umístění obtisku skel pilotní kabiny. Nakonec jsem model přelakoval lesklým akrylovým lakem.
Závěr
Čekal jsem jednodušší stavbu, ale výsledek mne nakonec uspokojil.